NEW BABYLON 3: De Zwinregio 50 jaar verder … Gastheerschap in de Zwinregio

NEW BABYLON 3: De Zwinregio 50 jaar verder … Gastheerschap in de Zwinregio

Gastheerschap in de Zwinregio

Bekendheid en charme van de Zwinregio zijn de laatste decennia ingrijpend gewijzigd. De familiebedrijven in de toeristische sector hadden in het verleden slechts hun directe omgeving te bedienen. Gastheerschap beperkte zich tot vriendelijkheid en het herkennen van de regelmatige gast en die te voorzien van strandbenodigdheden.
Diezelfde bedrijven bedienen nu duizenden gasten uit diverse, voornamelijk Europese landen. Ook mensen uit de directe omgeving komen, dikwijls als dagtoeristen, met duizenden naar de toeristische attracties van de Zwinregio. Het verschil met vroeger is dat de ‘directe omgeving’ van ca 10 kilometer is opgerekt tot minstens 100 kilometer.
Het ‘familiebedrijf’ is nu een grote onderneming geworden met een toenemend aantal vast aangestelde werknemers, aangevuld met, over de gehele regio, enkele honderden seizoenswerkkrachten.
Gastheerschap heeft nu een andere betekenis. Professionals ondersteunen gasten ook met aanwijzingen voor dagtochten in de wijde omgeving. Samen met de lokale overheden wordt gekeken naar het steeds meer aantrekkelijk maken van de Zwinregio voor alle gasten. Er worden festivals en andere evenementen opgezet die, in aanvulling van de lokale folkloristische markten, steeds meer toeristen aantrekken voor een bezoek en verblijf in de Zwinregio.
Een bijverschijnsel van deze enorme welvaart is dat steeds meer goed opgeleide werkkrachten nodig zijn, een fenomeen dat de lokale demografische ontwikkeling helpt om te switchen van krimp naar groei. Met onze ‘Hospitality Academy Zwinregio’ worden initiatieven ondernomen om meer opleidingen toe te voegen die de vraag naar goed opgeleide werknemers in de toeristische industrie tevreden moet stellen.
Behalve NEW BABYLON 3 ondernemen het Zwinstedenverband (Knokke-Heist, Sluis, Damme, Maldegem en Sint Laureins) en de Provincie West-Vlaanderen veel initiatieven om de rijkdom van onze streek om te zetten in verkoopbare producten voor de toeristen. Voorbeelden hiervan zijn programma’s voor natuurbeleving, concert- en cultuurreizen, stedentrips, archeologische reizen, academische bijeenkomsten, etc..
Het vak van gastheerschap heeft dus een totaal andere invulling gekregen. Het vereist ook een intensieve samenwerking tussen de ondernemers. Lokale gastheren/vrouwen weten alles van hun eigen omgeving maar weinigen weten nu nog de belangrijkste wetenswaardigheden van de grotere Zwinregio. Er is dus nog werk aan de winkel! Een nieuwe opleiding onder de vlag van de Hospitality Academy Zwinregio misschien?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.