Eén gedachte over “Bouwsteen ONDERWIJS: Ken Robinson: "Bring on the Learning Revolution"

  1. Hier een reactie van Katrijn Vandeperre (gestuurd via e-mail):
    “Wat Ken Robinson zegt, is waar. Maar niet volledig. Het zijn niet enkel de scholen die de mens langzaam doden in creativiteit en opvoeden in een angstcultuur om fouten te maken.
    De boeken van Richard Livingstone gaan dieper: in zijn boeken gaat het om ‘emotionele ruimte’, ‘individualiteitsruimte’ en ‘foutruimte’.
    Die al in de kinderschoenen worden aangeboden, of niet… Lang voordat het kind naar school gaat. Plek waar dan inderdaad ook nog eens de eenheidsworst van de ratio heerst en de resterende creativiteit helemaal teniet wordt gedaan. Maar het ergste kwaad geschiedt voordien en naast de school… dat is de blinde vlek van veel visionairen.
    Zijn boeken zijn te vinden op bol.com: ‘Het feit dat we vandaag jongeren moeten ‘motiveren’, is het beste bewijs dat we ze ooit tot stilstand hebben gebracht.’
    Willen we écht een nieuwe mens tot bloei laten komen, dan is er een fundamentelere ommekeer nodig. Een ommekeer die zowel ten goede komt van de hoofdcultuur als van de danscultuur: beiden hebben we immers nodig. ‘Leven in het hoofd is niet helemaal slecht.’ We hebben nood aan zowel professoren op de universiteit of in onderzoekscentra, evenals aan dansers. Dat zegt Ken Robinson niet. Ook in je hoofd kan een mens creatief zijn. Getuige de vele uitvindingen die de mens, dier en planeet ook al ten goede zijn gekomen. (Naast veroorzaakte destructie uiteraard ook. Maar dat is een kwestie van het geheel in het oog houden, waarbij ‘de toekomst’ een vaak vergeten parameter blijkt.)
    New Babylon houdt-zover ik begrepen heb- in, dat de mens uiteindelijk volwassen kan worden; zijn leven als (intrinsieke) creatieve ‘homo ludens’ eindelijk kan uitleven, dankzij de industriële revolutie die door toenemende automatisering al het noodzakelijke werk uit handen zou nemen. Om dat te realiseren (dat volwassen kunnen worden), streeft Constant ernaar om, door middel van architectuur en kunst, de mens opnieuw tot leven, tot ervaring te wekken (proefruimten die de zintuigen op allerlei manieren prikkelen), waarbij gemeenschappelijkheid en individualiteit elkaar continu afwisselen zodat niet alleen gebouwen, maar ook mensen elkaar niet meer zouden tegen houden om te groeien tot volwassenheid. Het tegenovergestelde dus van vaste inmetseling in gebouwen, maar ook en vooral: inmetseling in mensen-relaties = hét thema bij uitstek tevens van Livingstone.
    Gelijkaardig thema ook in de TED-video: de adhd-danseres die naar een dansschool (Ken Robinson) gaat waar ze gelijken ontmoet, zodat ze bij hen kan groeien. Oorspronkelijk thema ook van Aristoteles: zijn visie over de ideale vriendschap.
    Kortom, het is niet enkel de architectuur die mensen kan tegen houden, maar vooral de beperkte sociale interacties.
    Bij voldoende wisselingskeuze en ruimte, ontstaat de kunst (als gevolg van die vrijheid) dan vanzelf, door de intrinsieke creatieve eigenschap van de mens als ‘homo ludens’, wanneer die dus kan spelen en bewegen naar hartenlust.
    Wat hier achter zit, is een grenzeloos vertrouwen in de goede aard van de mens. Ergens zegt hij wel iets in de trend van: conflictvrijheid/-ruimte om erger te voorkomen… Hebben ook al wijze mensen voor Constant gezegd… Architectuur dus om oorlog te voorkomen…
    Wat mij belangrijk lijkt, is: stapsgewijs de punten van Constant onder de loep nemen = algemene pijlers – (ergens promoot hij de vrije liefde… zijn jullie daarvoor? Lijkt me interessant om hele manifest eens uit te pluizen en wat hij er eigenlijk mee bedoelde)
    Nadien: wat is toepasbaar op het gebied van Zeeuws-Vlaanderen? Waarom die 11 pijlers?
    Want dat is toch uiteindelijk de bedoeling? Zeeuws-Vlaanderen op de kaart zetten? (geheel belangeloos is het dus niet.)”
    Katrijn Vandeperre

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.